Precis så som rubriken lyder så efterlyser jag tips på blommor/växter som inte katterna är så intresserade av! Här hemma har växtbestånden i fönstren gått från att vara stort och frodigt till att i dagsläget vara väldigt glest och ynkligt. Växter och blommor kan vara giftiga för katter. Här listar vi vanliga och ovanliga växter och blommor som kan orsaka förgiftning hos katten. Du kan också läsa om vad du gör om din katt ätit på en växt och blivit förgiftad. MP har problem med grannarnas katter och frågade efter råd i vårt forum och fick många nyttiga tips. Vi uppmanar ingen att följa råd som är skadliga eller olagliga utan vi har här sammanställt de råd som är skonsamma och enkla. Katter, som de flesta djur, gillar inte doften av peppar. Det irriterar sina näsgångarna. Bra med peppar är att det kan användas för att hålla katter borta från oönskade områden i och runt ditt hem. Som alla växtätare, men föredrar kaniner vissa växter över andra. Det finns mer än 100 arter av växter som de inte gillar. Växande dem kan hålla kaniner ur trädgården. Perenner. Blommor mot katter Hej, jag har problem med vildkatter på tomten och har hört att det ska finnas en växt som katter inte gillar, som gör att de inte använder mina rabatter som … Plantera dig fri från mygg – här är 5 växter myggorna inte gillar. Lavendel håller myggor och andra insekter borta tack vare sin höga koncentration av kamfer. 1/2. Foto: Erwin Wodicka, Colourbox ... Den bästa sorten är lavandin, som har en hög koncentration av kamfer, vilket håller både myggor och andra insekter borta. Exakt vilka växter som är deras favoriter har man inte lyckats konstatera men man vet att de gillar växter med lite starkare doft, … Jag läste nånstans att katter inte gillar citron, och att man skulle spruta det i rabatterna. Fast om det hjälper vet jag inte... Vi har också en j-a katt som e grannens egentligen, men den vill vara hos oss. Många katter gillar att tugga på krukväxterna. Här kommer en liten varning för växter som är giftiga och inte bör finnas i en katts hem och tips på kattvänliga krukväxter… Det finns en mängd växter som är ofarliga för katter. Det kan vara svårt att hitta information om vilka växter som faktiskt är ok att ha hemma när man... Så funkar det; ... men ett tips är att när du ser en växt du gillar kan du dubbelkolla det latinska namnet i deras lista. ... Nedan har jag listat ett litet axplock av alla växter som inte är giftiga … doft som katter inte gillar . Finns det några blommor som kaniner inte gillar? ... Som alla växtätare, men föredrar kaniner vissa växter över andra. Det finns mer än 100 arter av växter som de inte gillar. Växande dem kan hålla kaniner ur trädgården. Perenner. Kaniner gillar inte vissa perenna växter, inklusive fingerborgsblomma, krysantemum, … Katter gillar inte bara gräs utan tuggar gärna på andra växter också om de får chansen. Men se upp ... Ställ giftiga växter på en plats där katten inte kan nå dem, eller välj växter som inte är giftiga. Om katten visar tecken på förgiftning, har ett påverkat allmäntillstånd, dreglar, kräks eller har diarré, kontakta närmaste djursjukhus så de … Katter, som de flesta djur, gillar inte doften av peppar. Det irriterar sina näsgångarna. Bra med peppar är att det kan användas för att hålla katter borta från oönskade områden i och runt ditt hem. Om till exempel din katt gillar att klo upp din soffa, kan du tillämpa en peppar lösning och katten kommer att hålla sig borta. Mördarsniglar. Tror du att de äter allt i sin väg? Då kan vi lugna dig. Det finns massor de inte gillar. Här är 15 blommor som de faktiskt inte alls äter! Hej! Jag undrar varför katter gillar vissa människor och inte andra. Ibland kan vår hankatt som är ett år springa och gömma sig om det kommer något främmande på besök men ibland är han jättesocial och sätter sig genast i främlingens knä. Vår 5-åring har fått en egen planteringslåda som vi satt både småplantor och frön i. Men nån av grannskapets katter använder den som toalett sen vi tog av fiberduken. Vi har mest planterat ätbara saker och det känns inte jättekul att katten tagit över. Någon som har tips på hur man ska få katten att söka sig någon annanstans? … Växter och katter fungerar inte alltid bra. Ibland kan kombinationen till och med vara dödlig. ... Katter är helt enkelt nyfikna varelser som ibland gillar att testa gränserna. ... istället göra det ännu mer. Det bästa sättet är istället att kattsäkra upp din bostad genom att bli av växter som är giftiga för katter och istället omfamna ogiftiga alternativ. Alla … Lista över växter och blommor som får vara ifred för rådjur och harar. Här växterna rådjuren inte äter upp! Jag är inte bara bloggare... utan även trädgårdsdesigner med företag i norra Stockholm. Här ritar jag mest trädgårdar för privat bruk. Min specialitet är harmoniska och naturliga kompositioner med robusta växter för lättskötta trädgårdar, som är fina på sommaren och dessutom har en bra vintersiluett. Se nedan för en utförlig förteckning över dessa växter. Växter som rådjur inte äter . Här på Rådjursshopen hittar du produkter som effektivt skyddar din trädgård mot rådjur. … Många av oss har problem med att rådjur kalasar på våra växter i trädgården. Jag är inte bara bloggare... utan även trädgårdsdesigner med företag i norra Stockholm. Här ritar jag mest trädgårdar för privat bruk. Min specialitet är harmoniska och naturliga kompositioner med robusta växter för lättskötta trädgårdar, som är fina på sommaren och dessutom har en bra vintersiluett. Många starka doftande växter är giftiga för djur, vilket hundar och katter för att undvika områden som bär de distinkta dofter. Eukalyptusolja är en lukt flesta husdjur kommer dra sig undan från, och några droppar av den koncentrerade vätskan kan fungera som en långvarig avvisande. Var noga med att ni inte har giftiga växter när ni har katter som äter på dem. Våran katt höll på att stryka med efter att ha ätit på en blomma som visade sig … 4 talking about this. Tycker du också att katter är det mest underbara husdjuret man kan ha? Gilla oss! 13 växter myggen inte gillar. ... Att nepeta kallas för kattmynta beror på att katter blir som galna av dem, av såväl kattmyntan som kantnepetan. Vanliga och ovanliga växter och blommor som är farliga för katter. Vet inte riktigt vad de menade med det. Tror inte jag skulle vara rädd för att använda humle såvida inte du har två katter som älskar att knapra på växter. Ett alternativ till humle kan ju vara krasse eller sockerärter (högväxande). Katter gillar att tugga på gräs, vilket hjälper dem med matspjälkningen. Men dessvärre tycker de även om att tugga på våra krukväxter (och att … Många av våra krukväxter och snittblommor är giftiga eller har irriterande växtsaft. Därför bör du vara lite försiktig med vilka sorts växter du köper hem om du har en katt som gillar att smaka på blommor och blad. De kommer inte i närheten av uteplatsen som förut. Kan det bero på att jag nu har ännu fler växter vars doft myggorna inte gillar? Myggor känner doft via deras känselspröt och myggmedel innehållet ingredienser som håller myggorna på avstånd genom att påverka deras luktförmåga.