Avbladning, ska man blada av eller inte har varit en stor fråga på nätet i år. När du tar bort sidoskotten kan du styra växten bättre och senare under säsongen blir det mer plats för luften att cirkulera så att du undviker sjukdomar. Det hjälper mig att få bra skörd på friland. Med färre blad på plantorna mognar frukterna snabbare. Sidoskott ska du helst knipsa av. Eftersom bladen på tomatplantor kan ... det blir brun inuti stjälken och brun också kan ses på rötter och blad. Plantorna har inte fått någon extra gödning. ... juli 24, 2016 kl. Odla tomater själv! Framförallt på högväxta tomatplantor bör du ta bort tjuvskott, de små skotten som växer i grenklykorna. Nu börjar våra väl omhuldade tomatplantor bli stora och blomma för fullt. Skörda efterhand som tomaterna mognar. Kolla in Evas tips – vilka har du redan koll på? Du kan absolut klippa bort blad, det gör jag alltid på mina. Svara. På potatisbladiga sorter är avståndet mellan bladparen större vilket gör att du kan vänta tills sidoskotten hunnit bli upp till en dryg decimeter innan du avlägsnar dem. Ta ett snöre, till exempel sisal, som håller för tomatplantans tyngd, mät upp hur mycket snöre som behövs och linda det på tomatkroken. Du behöver inte ta bort några blad i det här stadiet. Hur mycket blad kan jag ta bort på en tomatplanta för att frukterna ska få sol? Trädgårdsexperten Eva Robild ger sina tolv bästa tips för att lyckas med tomatplantor när du odlar tomater inne, i hink eller kruka. Kenneth på Söder 27 maj, 2009 kl. Ta bort bladen nertill på stjälken och lämna bara de översta kvar. 10 augusti gick mitt startskott för att avrunda årets tomatsäsong. Varför börjar mina tomatplantor i växthuset få gula blad? 19. juni 2017 Tjuvar, beskär och toppar tomat. Hur beskära tomatplantor?Hej Gunnel.Hur beskär man tomatplantor bäst? 8:31 e m. Är det endast tomater på friland som det är bra att ta bort bladen eller gäller det även om de växer i växthus? 21:40 Anmäl. Tomatplantor är en varm-säsong perenn som uppvisar härdiga tillväxt under idealiska odlingsförhållanden. Eftersom bladen på tomatplantor kan vissnar ... det blir brun inuti stjälken och brun också kan ses på rötter och blad. Men lössen måste bort! Mjöldagg är det gemensamma namnet för flera olika typer av svamp som infekterar yta blad. Jag är hård mot tomaterna och tar bort både blad och kvistar under säsongen. Tomatplantor i växthus ... grenar i bladvecken på huvudstammen. Du kan också hjälpa tomatplantan på traven genom att ta bort en del av bladmassan när tomatplantan har vuxit färdigt. Tidigare under odlingssäsongen har jag tagit bort de lägst tre till fyra sittande bladen, de som växte precis framför den första fruktklasen. ... Jag måste nu ta bort en del blad för att det inte skall ta all kraft. På vanliga tomatplantor ska man också knipsa av alla sidoskott regelbundet under hela säsongen. Att välja växtplats för tomatplantor När tomaterna börjar mogna kan man hos upprättväxande sorter ta bort några av de blad som skuggar frukterna. Vissa löss kan även få blad att rulla ihop och dessa angrips då lättare av andra skadegörare. Tomatplantor i mindre krukor behöver planteras ... om du vill odla tomater på friland. Men det måste finnas blad kvar föra att tomaterna ska mogna, så ta inte alla. De suger näring ur plantorna och om de får tid att samlas i stora grupper så äter de mycket näring och plantorna mår därefter. I takt med att tomatplantan växer kan du också ta bort blad som torkar och blir fula, så blir stammen renare, säger Bosse Rappne. Jag har tomatplantor i år för första gången och de är c:a 40 cm höga nu. Sänk ner hela plantan i jord förutom de översta bladen. Hej! Bifogade bilder. ... Nu ska jag hem och ta hand om mina tomatplantor som har många små gröna tomater på gång. Skickar med en nytagen bild idag på mina tomatplantor, som står i nyinköpt växthus. Det gör det lättare för plantan att läka skadan. Då får de mer sol på sig och mognar lite snabbare.