Vi har läst, skrivit och diskuterat Annika Thors ungdomsroman "Sanning eller konsekvens" från 1997. Arbetet avlsutade med att vi … Sanning eller konsekvens. En jämförelse mellan boken och filmen. Grupp 3. Det är lättare med språksituationer i filmer för då hör man vilket tonfall karaktärerna har, om de till exempel är glada, ledsna, arga eller kaxiga. Det är … Nu tycker jag vi kör lite sanning eller konsekvens. Det går går ut på att jag skriver en sanning och en konsekvens, du får välja en av dem. Om du väljer sanning ska du svara på frågan och om du väljer konsekvens ska du göra det som står. Till slut sviker hon Karin och blir medskyldig till en grym hämnd. Sanning eller konsekvens (1997) handlar om vänskap och svek, om att bli vuxen och ta ansvar för sina handlingar. Den handlar om att välja, och om hur svårt … Lektion : Sanning och konskvens. Författare: Elisabeth Sandstedt Datum: 27 april 2009 Ämnen: SV/SO, Svenska År: Grundskola år 6–9 Lektionstyp: Inlämningsuppgift . Beskrivning Eleverna läser enskilt boken "Sanning eller konsekvens" av Annika Thor. Sanning eller konsekvens. Sanning eller konsekvens uppgifter. Studieteknik / Muntlig presentation. Vad är demokrati? Vårt ursprung. Tidigare. Sv9A. 2WW Bokcirkel. ... Vi kopplar arbetet i boken till ledstjärnan Kamratskap och frågor om den egna identiteten; vem man är och vem man vill vara. Arbetet sker både enskilt och i grupp. Boken utsågs även samma år till Årets bästa barnbok av Svenska Bokhandelsmedhjälpareföreningen. Sanning eller konsekvens ingår nu i Bästa Bokvalet, vår nya serie för unga läsare. Ett urval av de bästa böckerna som utkommit under den senare delen av 1900-talet. Sanning eller konsekvens ingår nu i Bästa Bokvalet, vår nya serie för unga läsare. Ett urval av de bästa böckerna som utkommit under den senare delen av 1900-talet. Moderna klassiker som varit starka läsupplevelser för en ung läsargeneration. Det är böcker som genom kvalitet och tidlöshet har alla möjligheter att leva länge till. sig till dig som ska se och dis- ... den skildrar allmängiltiga frågor kring gängbildning, ... leker man Sanning eller konsekvens. Boken handlar om vänskap och svek, och att växa från barn till tonåring. Boken blev tilldelad Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok 1997. Samma år filmatiserades boken i regi av Christina Olofson. Källor. Thor, Annika (1997). Sanning eller konsekvens. … Ja, du eller någon annan har ändrat kommentaren som i originalform påstod att du sovit i hens expojkväns säng tillsammans med en kompis till honom. Expojkvännen var säker på att ni hade sex, men efter svaren i din lista konstaterade hen att kompisen till expojkvännen tydligen inte blev så ”lucky”. Nu kanske du förstår. Hej & välkommen till 6B på Fröknegårdskolan! Alla i klassen har läst boken Sanning eller konsekvens och är sedan indelade i olika grupper. Ja, du eller någon annan har ändrat kommentaren som i originalform påstod att du sovit i hens expojkväns säng tillsammans med en kompis till honom. Expojkvännen var säker på att ni hade sex, men efter svaren i din lista konstaterade hen att kompisen till expojkvännen tydligen inte blev så ”lucky”. Nu kanske du förstår. Sanning eller konsekvens ingår nu i Bästa Bokvalet, vår nya serie för unga läsare. Ett urval av de bästa böckerna som utkommit under den senare delen av 1900-talet. Moderna klassiker som varit starka läsupplevelser för en ung läsargeneration. Det är böcker som genom kvalitet och tidlöshet har alla möjligheter att leva länge till. Boken handlar om mobbing, grupptyck, familjeproblem, kärlek, hat, avundsjuka, lögner och snatteri. Sanning eller konsekvens. En jämförelse mellan boken och filmen. Grupp 2. Det är enklare med språksituationerna i filmen för man ser det på ett annat sätt där än i boken. Alla sanning-frågor och konsekvens-utmaningar kommer att postas här, MEN man ska svara på dessa i separata trådar vid namn Utmaningen - Sanning och Utmaningen - Konsekvens. Dessa trådar skapas av mig, värd, eller medis. Sanning eller konsekvens - Dags för ännu en lek på nattsudd (för såna har vi ju inte många av). Spel regler. Sanning och konsekvens börjar med att spelare1 frågar spelare2 "sanning eller konsekvens", och då ska spelare2 välja sanning eller konsekvens. Söker du efter "Sanning eller konsekvens" av Anna Wahlgren? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan. Läs ett utdrag ur Sanning eller konka Nellie-edition av Nellie Berntsson! Provläs boken gratis direkt på din iPhone, iPad, Android eller dator. Välkommen! Läs ett utdrag ur Sanning eller konsekvens - boken, spelet, skratten av Nicotext Förlag! Provläs boken gratis direkt på din iPhone, iPad, Android eller dator. Välkommen! Tredje boken om Anne Bea. Sjuornas årliga klassresa ska gå till Bakkemo Bootcamp, beläget i ett gammalt nedlagt hotell uppe på fjället. Nu måste Nils och Anne Bea stå ut … En harmlös omgång av sanning eller konsekvens mellan några vänner blir till en dödlig lek när någon eller något börjar straffa de som ljuger eller nekar en konsekvens. Sanning med modifikation är första delen av Sara Lövestams böcker om den iranske journalisten Kouplan som är en av de så kallade papperslösa i Sverige. Sanningen är inte alltid som den ser ut som. SANNING ELLER KONSEKVENS ska nu finnas i bokhandeln liksom den finns att köpa här i bokshoppen (150 kr plus porto 36 kr). Den är inte inbunden utan mer som en något förvuxen pocket, i behagligt sängläsningsformat. 465 sidor, Förlag AWAB. Recensionsexemplar har utgått till ett stort antal dagstidningar. När boken släpps kommer jag att återkomma till den. Ur krönikan saxar jag denna bit (men jag råder er att läsa hela): I Sanning eller konsekvens , min nya bok som utkommer den 15 oktober (förlag AWAB), besvarar jag alla frågor som uppkommit i samband med min dotters bok Felicia försvann, punkt för … och blir medskyldig till en grym hämnd.Sanning eller konsekvens handlar om vänskap och svek, om att ... stå emot grupptryck. Boken bygger på Annika Thors manus till filmen med samma namn, som hade premiär hösten 1997. Hon fick en Guldbagge för sitt manus.Annika Thor vann Augustpriset med Sanning eller konsekvens (1997). SANNING ELLER KONSEKVENS hette en populär sällskapslek förr i tiden. Den föll väl i glömska under det digitala enslighetstäcket. Köp Sanning eller Konsekvens till bra pris online. Vi har Nordens största utbud med blixtsnabba leveranser. Sanning eller konsekvens ingår nu i Bästa Bokvalet, vår nya serie för unga läsare. Ett urval av de bästa böckerna som utkommit under den senare delen av 1900-talet. Moderna klassiker som varit starka läsupplevelser för en ung läsargeneration. Det är böcker som genom kvalitet och tidlöshet har alla möjligheter att leva länge till. Sanning eller konsekvens av Thor, Annika: Jag kunde ha sagt nej. Nej, jag vill inte. Det kunde jag ha sagt. Jag hade inte behövt lura med mig Karin till Fannys fest. Jag kunde ha sagt nej. Det finns en orsak till allt jag har gjort den här hösten.