Veckans GDPR-fråga: Vad gäller bilder på kunder på ... Vad gäller bilder på kunder på Facebook? Här är Fredrika och fina Roljan's Wenezuela som jag har fått tillåtelse att publicera bilder på. Upphovsrätt, en förklaring till rättigheter och skyldigheter för att kopiera eller publicera bilder man hittar på nätet. Exempelvis hur gör vi med material på sociala medier och webb som vi bör ta bort enligt GDPR men ... Facebook ). Det här gäller när du vill fotografera och publicera bilder. ... Det finns en jättebra grupp på Facebook som heter Svensk E-handel. Vad säger GDPR om bilder på kunder på Facebook? ... Vid eventuell tvist är det företaget som skall kunna bevis rätten att publicera bilderna. En sådan bild borde inte GDPR rå på. ... men man får inte publicera en bild på Internet, inkl. Facebook ... d.v.s. att man t.ex. För vad jag förstår det som så är det vid själva publiceringen av bilder som gör att GDPR ... gör att du själv får publicera bilderna på exempelvis Facebook. Hej! Jag arbetar på en ideell organisation som ibland publicerar bilder på människor. Tävling och lotteri på blogg och Facebook ... ändra och publicera bilder fritt, ... så det är skönt att få konkreta tips på bilder att använda sig utav. Finns det en lag som säger att jag inte får publicera bilder på andra utan att fråga om lov? Om ja, vad är isåfall straffet för detta? Upphovsrätt, en förklaring till rättigheter och skyldigheter för att kopiera eller publicera bilder man hittar på nätet. Fråga. Kan man publicera bilder/filmer på exempelvis kommunens hemsida med stöd i undantaget journalistiskt ändamål? SVERIGE Det är just nu problem för flera Facebookanvändare att publicera länkar till tidningsartiklar på Facebook. Bland annat har Nyheter Idag drabbats, men även sajter som Aktuellt Fokus och sidor driftade av politiska partier. På webbsidan får man publicera personuppgifter om tjänstemän och förtroendevalda som har anknytning till deras tjänsteutövning eller uppdrag som till exempel yrkestitel. Exempelvis: Namn på ledamot i miljö- och stadsbyggnadsnämnden får publiceras på … Den nya dataskyddsförordningen har blivit en verklighet för många av oss, och den kommer förändra sättet vi hanterar våra bilder på. GDPR säger att en bild som innehåller personer som kan identifieras är en personuppgift … Under stora folkfester tar vi bilder på folkhavet, måste vi ha samtycke från alla personerna på bilden? Å ena sidan gäller det att ha ett samtycke från de som går att identifiera, men å andra sidan kan sådana publikationer ha … Majoriteten av bilderna på dessa sajter är publicerade under creative commons-licensen ”public domain”, vilket innebär att du kan kopiera, ändra och publicera bilder fritt, även i kommersiella sammanhang utan fotografens medgivande. Använda andras bilder. Precis som när du publicerar material på webben så gäller upphovsrätten på bilder och filmer även i sociala medier. Om du har ett konto på Facebook så vet du antagligen att deras användarvillkor består av över 10.000+ ord (för du läser väl alla avtal innan du accepterar dem?) och att de har rätten att göra i princip vad de vill med allt du lägger upp och alla bilder du laddar upp? Med det kan du publicera artiklar och längre inlägg med bilder och länkar till andra sidor. Räckvidden på artiklarna är begränsad och vi har ingen insyn i hur LinkedIn™ väljer vilka som ser vad du skriver. – För att kunna publicera bilder på Facebook, Instagram och vår visnings-TV. Detta görs för att öka kundnöjdheten samt ur marknadsföringssynpunkt. Vid insamling av personuppgifter som används till detta ändamål begär vi … Nu blir nog bara bilder på solnedgångar, moln och bilder i motljus när man tar en gatubild med folk, om jag spetsar till det något. Jag har inte speciellt många bilder på människor på min blogg, vilket jag uppfattar som ett minus, och de bilder … GDPR medför uttryckliga krav på att personer vars personuppgifter behandlas ska få information om bland annat ändamålet med behandlingen, hur länge uppgifterna sparas, vem som är personuppgiftsansvarig och vem de ska kontakta vid invändningar etc. Bilder som inte är kommersiella är jag däremot väldigt försiktig med numera, speciellt om jag inte vet vem som är upphovsmannen, vilket man ju rätt sällan vet om man söker något random på google, för då kan man ju heller inte kontakta ägaren till fotot.. Publicera bilder på Instagram med omsorg. Instagram är ett socialt nätverk som lanserades för att användare enkelt och snabbt skulle kunna dela med sig utav sina liv och händelser genom bilder och filmklipp. Det konstnärliga undantaget, och kanske även det journalistiska, gör att du själv får publicera bilderna på exempelvis Facebook. Att texter om GDPR sällan tar upp privatpersoner beror på det omfattande privatundantaget. Med avseende på dina annonser på Instagram driver Facebook den annonstjänst som visar annonser på Instagram. Facebook och dess företag, inklusive Instagram, Oculus och WhatsApp, kommer alla att följa GDPR. SVERIGE Det är just nu problem för flera Facebookanvändare att publicera länkar till tidningsartiklar på Facebook. Bland annat har Nyheter Idag drabbats, men även sajter som Aktuellt Fokus och sidor driftade av politiska partier. Detta innebär, att alla bilder som kan knytas direkt eller indirekt till fysisk levande person, anses vara personuppgift. Detta innebär, att man normalt inte får publicera bilder på personer utan att dessa skriftligen har gett sitt samtycke. För att ytterligare förenkla för oss framöver, så kommer vi inte att publicera bilder som du kan finnas med på, med mindre än att du uttryckligen tillfrågats och gett ditt samtycke till publiceringen. Det finns tre lagliga grunder Malmö stad kan luta sig mot för att behandla och publicera personuppgifter i form av bilder och filmer i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Dessa är allmänt intresse, samtycke och avtal med den registrerade. Dataskyddsförordningen (GDPR) hjälper dig att ta kontrollen över dina personuppgifter genom åtskilliga viktiga rättigheter, som ger dig större makt att skydda dig. Uppgifter som vi delar med oss av genom bland annat bankärenden online, shopping, sociala medier eller elektroniska deklarationer. GDPR (General Data Protection Regulation) ... Jag godkänner härmed att Caroline Årman får fotografera, lagra och publicera bilder på mig * Ja. För och efternamn på målsman (För ryttare under 18 år) * Förnamn. Efternamn. E-post till målsman eller ryttare * Skicka. FRÅGA Hej! 1. vi har en nattklubb i stan och varje helg publicerar dem på sociala medier massa slumpmässiga bilder (typ 50 bilder) på alla som personer som finns där då. Med vår kurs GDPR för webbansvariga lär du dig de viktigaste delarna om hur GDPR påverkar ditt arbete med webben och vad du behöver göra. Du får konkreta tips och verktyg och kommer igång med ditt arbete redan under kursen. GDPR är en lag som alla företag, myndigheter och organisationer, även bostadsrättsföreningar, måste känna till och följa. Personuppgiftslagen "extra allt" Dataskyddsförordningen, GDPR*, ersätter den 25 maj 2018 den nu gällande personuppgiftslagen, PUL, från 1998.