En person har normalt 24 revben, 12 på varje sida. En eller två 22 eller 26 revben. Revbenen är på baksidan av din kropp på din ryggrad. För dig som har ont i skuldran, mellan skulderbladen, visar vi hur du ofta enkelt kan minska smärtan genom att stretcha bröstmuskler och bröstrygg. Försämring vid användning av armarna, nackrörelser eller vid djup inandning. Smärtorna varierar med kroppsställningen. Tidigare problem med rygg och nacke. Vid en total ruptur går muskeln helt enkelt av och man kan då inte spänna muskeln överhuvudtaget. Vanligare är det att man drar av muskeln delvis, en så kallad partiell ruptur och då kan man spänna muskeln men det gör såklart väldigt ont. Oj, jag har också ont i bröstet/ena sidan och samtidigt som kramp i ena axeln (oftast höger) ibland, och även mer ont när jag andas. Gör verkligen så ont att man blir helt paralyserad men har tänkt att det kanske är gallsten eller i alla fall hyfsat ofarligt men proppar i lungan har jag inte tänkt på. Eftersom man blir rädd när det gör ont i bröstet, kan man få ångest och börja hyperventilera. Detta gör dock bara smärtan ännu värre och det bästa är att försöka andas lugnt. Om smärtan inte går över ska man kontakta akuten. ... Vad man bör tänka på vid bröstsmärta. Det kan bryta ut under graviditeten och smärtan brukar börja nere till höger vid revbenen och strålar upp mot axeln. Kontakta hälsocentralen imorgon och be om remiss till ultraljud av gallan. ... Svårt att säga när det gör mest ont, nu tex gör det inte alls ont när jag ligger ner i sängen och vilar. - Smärta vid djup inandning, samt svårigheter att pressa ut luften ordentligt. - ”Hugg” i sidan. - Svårigheter att hämta något bakom dig som kräver en rotation i ryggen. Vid alla axel- och skulderdiagnoser är det mycket viktigt att avlägsna de ledlåsningar i nacke och rygg som ger felbelastning. Då balanseras muskulaturen, vilket ger ett normalt rörelsemönster. Akuta axelskador Det vanligaste symptomet vid hjärtinfarkt är plötsliga bröstsmärtor. Smärtan strålar ofta ut till en arm eller båda armarna. Ring genast 112 … Få rådgivning vid ont i bröstbenet Ladda ned KRY för rådgivning vid ont i bröstbenet. Läkarbesöket är genom videosamtal, direkt i mobilen och inom några minuter. Om det gör ont på vänster sida när du trycker på höger sida, kan detta betyda att du har blindtarmsinfektion. Andra orsaker kan vara att du har infekterade tarmfickor. Tarmfickor i sig är vanligt och inget farligt, men du märker först av det när de blir infekterade. För ungefär en vecka sedan började jag få en konstig smärta på höger sida. Det sitter strax under nyckelbenet. När jag andas in djupt så hugger det till, om jag dessutom håller en hand på området (som är ungefär 2 cm brett) så domnar jag hela vägen upp i huvudet. Vid panikångest föreligger ofta både lufthunger, hjärtklappning, vegetativa symtom och ospecifika obehagskänslor i bröstet, ofta i förening med en rädsla för att dö. Vid generaliserat ångestsyndrom föreligger också muskelspänning, överaktivitet i det autonoma nervsystemet och spänd vaksamhet. På en inandning kom upp med armar och överkroppen till ... jag var lite rörig vid fotandet ... Cirkla hakan upp mot höger axel och fortsätt runt. Det känns som någon sticker ett spett från strax under höger revben ... i min högra axel. har du vägarna förbi sträckning baksida axel omron ... ligger på höger bak Nyhet ... täby ont i bröstet och ryggen vid inandning Rek. Försämring vid användning av armarna, nackrörelser eller vid djup inandning. Smärtorna varierar med kroppsställningen. Tidigare problem med rygg och nacke. Ont i magen är inte kul. Det blir så mycket strul. ... Ibland strålar smärtan bakåt mot ryggen och upp mot höger axel. Många mår illa och behöver kräkas. Fick hjärtinfarkt. Lena Andersson, 70, fick några månader före hjärtinfarkten fruktansvärt ont i nacke och axlar vid ansträngning. Eftersom det är ovanligt att värken beror på hjärtat misstänkte ingen att det var där problemet låg. När du får ont i axeln kan det bero på flera olika sjukdomar. Vanliga sjukdomar är impingement, kalkaxel, rotatorcuffruptur, frusen axel och instabilitet . Du kan få ont i magen av många anledningar. Orsaken kan vara tydlig, till exempel vid matförgiftning eller mensvärk. Ibland är det svårare att veta vad det beror på, till exempel om besvären handlar om stress eller en sjukdom som är svår att upptäcka. – Vid colon irritabile kan smärtan sitter nästan var som helst i magen, men vanligen sitter den nertill till vänster, säger magdocenten Lars Blomquist vid Karolinska sjukhuset. Vid en total ruptur går muskeln helt enkelt av och man kan då inte spänna muskeln överhuvudtaget. Vanligare är det att man drar av muskeln delvis, en så kallad partiell ruptur och då kan man spänna muskeln men det gör såklart väldigt ont. Jag röker mer än 10 cigaretter per dag. Möt mig här ta hand om. Rädd för att något hemskt är på gång. Vid inandning djupt det gör ont och vissa rörelser. Ingen feber eller influensa eller förkylningssymptom. Men snabbt trött på kvällen. Tror att det är skrämmande. ... Jag har en stickande smärta i min lunga på höger … Vid den tidpunkten fick jag så ont i bröstkorgen. Visst har fyra års allvarliga problem som sådan, och smärtstillande medel hjälpte inte. Endast de tyngre muskelavslappnande lättade lite. Först trodde jag att det var bara vid inandning, men det är vid utandning också ibland. Det är fram och tillbaka, ibland vid inandning och ibland vid utandning. Det är olika styrka i hur ont det gör för varje andetag och vissa andetag gör det inte ont alls. Prognos vid impingement – ont i axeln Prognosen är vanligtvis god. Skadan brukar läka ut av sig själv om du kan undvika de belastningar som provocerar värken eller så läker besvären med hjälp av behandling och/eller rehabiliteringsträning. Din angina symptom förekommer vid vila. Du har plötsliga och kraftiga bröstsmärtor med andfåddhet, speciellt efter en lång resa, en sträcka på bedrest (till exempel efter en operation), eller annan förlust av rörelse som kan leda till en blodpropp i benet. Den är placerad utsida axel, ner längs utsida överarm och ibland även utsida underarm. Det kan göra ont antingen vid rörelse av armen, vid vila eller kontinuerligt både dag och natt. Kronisk slemsäcksinflammation har dålig självläkning och kan pågå till och från i åratal. Det har att göra med andningen och inre organer, kroppen är inte van vid att alla organer skakas och i kombination med andningen är det ofta så att det kan bli lite kaos därinne och då får vi den krampliknande ont.Oftast på höger sida.Har inte hittat någon info om vad kan man göra för att slippa det.