Nyligen läste jag: ”Pajen har en härlig kombination av sötma- och syrlighet”. Där har vi ett uttryck som inte är så fast. Markera en underförstådd del av ett ord. Vi kan i alla fall slå fast att du som vill skriva korrekt bara ska använda bindestreck på det här sättet om du vill markera en underförstådd orddel. Bindestreck; Citattecken; Et-tecken; Paragraftecken; Snedstreck; Utelämningstecken; Alla sidor; Övriga artiklar. Mobbning; Mänskliga rättigheter; Tanke - Språk; Lovord från läsarna. Hej, Jag är lärare i SFI på Folkuniversitetet i Göteborg. Jag hittade din fina sida om grammatik och vill gärna använda mig av den. Då undrar jag vad jag får göra. Jag spar många timmar varje vecka genom att använda verktyget Meet Edgar för att tidsinställa och återanvända inlägg på Facebook, LinkedIn och Twitter. Nu har jag en annonslänk som ger både dig och mig rabatt. Ska jag använda mellanslag eller bindestreck när jag anger mitt kreditkortsnummer? Nej. Ange ditt kreditkortsnummer utan mellanslag eller specialtecken. U+2010 (‐) är koden för "vanligt bindestreck" (engelska: hyphen). Vid behov sker avstavning efter ett sådant tecken. U+2011 (‑) är koden för hårt bindestreck (engelska: non-breaking hyphen ), det vill säga ett bindestreck som inte tillåter att ordet avstavas. Interpunktion del två. Del två i genomgången av skiljetecken tar upp tankstreck, minusstreck, bindestreck och citationstecken. Tankstreck. Tankstrecket är inte detsamma som ett bindestreck utan är längre och har andra funktioner. Ett tankstreck i en text ska alltid ha ett mellanrum på ömse sidor. Jag tolkar videon som att den skall användas för att binda samma söktermer. Dvs tex söktermen ”djurgården hockey” bättre skulle matchas med /djurgarden_hockey.html än /djurgarden-hockey.html då det i den sistnämnda blir två separata sökord. Du kan även använda parentestecken eller kommatecken. Jag är på väg – med mammas bil – till fotbollsträningen. Mannen vi såg i Göteborg – vid Drottninggatan – var Tommy Körberg. H