Nyligen läste jag: ”Pajen har en härlig kombination av sötma- och syrlighet”. Där har vi ett uttryck som inte är så fast. Markera en underförstådd del av ett ord. Vi kan i alla fall slå fast att du som vill skriva korrekt bara ska använda bindestreck på det här sättet om du vill markera en underförstådd orddel. Bindestreck; Citattecken; Et-tecken; Paragraftecken; Snedstreck; Utelämningstecken; Alla sidor; Övriga artiklar. Mobbning; Mänskliga rättigheter; Tanke - Språk; Lovord från läsarna. Hej, Jag är lärare i SFI på Folkuniversitetet i Göteborg. Jag hittade din fina sida om grammatik och vill gärna använda mig av den. Då undrar jag vad jag får göra. Jag spar många timmar varje vecka genom att använda verktyget Meet Edgar för att tidsinställa och återanvända inlägg på Facebook, LinkedIn och Twitter. Nu har jag en annonslänk som ger både dig och mig rabatt. Ska jag använda mellanslag eller bindestreck när jag anger mitt kreditkortsnummer? Nej. Ange ditt kreditkortsnummer utan mellanslag eller specialtecken. U+2010 (‐) är koden för "vanligt bindestreck" (engelska: hyphen). Vid behov sker avstavning efter ett sådant tecken. U+2011 (‑) är koden för hårt bindestreck (engelska: non-breaking hyphen ), det vill säga ett bindestreck som inte tillåter att ordet avstavas. Interpunktion del två. Del två i genomgången av skiljetecken tar upp tankstreck, minusstreck, bindestreck och citationstecken. Tankstreck. Tankstrecket är inte detsamma som ett bindestreck utan är längre och har andra funktioner. Ett tankstreck i en text ska alltid ha ett mellanrum på ömse sidor. Jag tolkar videon som att den skall användas för att binda samma söktermer. Dvs tex söktermen ”djurgården hockey” bättre skulle matchas med /djurgarden_hockey.html än /djurgarden-hockey.html då det i den sistnämnda blir två separata sökord. Du kan även använda parentestecken eller kommatecken. Jag är på väg – med mammas bil – till fotbollsträningen. Mannen vi såg i Göteborg – vid Drottninggatan – var Tommy Körberg. Han kom springande – cykeln var stulen – för att hinna med tåget. Jag hämtade mina barn – plus två kompisar – på dagis, och vi körde sedan hem. Jag har ersatt ett “eller” med ett kommatecken i hopp om att det ska bli lite tydligare. Det kortare tecknet heter divis eller bindestreck. Det lite längre heter minus, tankstreck, pratminus, talstreck eller replikstreck (se Typografisk handbok och Svenska skrivregler). Finns det några regler för när man ska använda särskrivning, ihopskrivning ... bindestreck, det enda någorlunda accepterade ihopskrivningen jag känner till är sunglasses..men det är helt okay att skriva sun glasses // RT. Post by - Loco By Nature - Interpunktion del två. Del två i genomgången av skiljetecken tar upp tankstreck, minusstreck, bindestreck och citationstecken. Tankstreck. Tankstrecket är inte detsamma som ett bindestreck utan är längre och har andra funktioner. Ett tankstreck i en text ska alltid ha ett mellanrum på ömse sidor. När ord ska avstavas (till exempel sol-stol)I namn (Ericsson-Lindh) I telefonnummer (013-12 34 56) Tankstreck (långa streck) Vid repliker och kallas då även talstreck eller pratminus: – Nu hoppar jag i poolen! ropade Elin. Ska jag använda mellanslag eller bindestreck när jag anger mitt kreditkortsnummer? Nej. Ange ditt kreditkortsnummer utan mellanslag eller specialtecken. Vilken typ av streck ska jag ha i mina sökvägar? ... som ska vara skilda, med ett bindestreck. Kommentar av Tomas Carlsson — 25 oktober 2011 ... ett tecken, t.ex. get_adress. Skulle den bortse från det skulle massor av irrelevanta resultat om adresser dyka upp när du egentligen vill ha information om just den funktionen. Kommentar av . Det är inte riktigt som Eva påstår vare sig att man i typografiskt väl utformad text bör använda bindestreck när man skriver tal med subtraktionstecken eller att det skulle vara helt fel att använda halvfyrkantstankstreck (en-dash) som subtraktionstecken. Bindestreck: Används när ord ska sättas samman, till exempel fotbolls-VM, 30-årsfest eller engelsk-svensk ordbok. Notera dock att de flesta sammansatta ord inte har skiljetecken, till exempel ”flygförsening”. När man avstavar ett ord i slutet av en rad använder man alltid bindestreck, bland annat för att spara utrymme på sidan. Du kan läsa mer om avstavning i språkbrev nr 3 i år. Det finns ett annat viktigt sätt att spara utrymme med bindestrecket. Det ska inte förväxlas med det kortare bindestrecket ... – Kom! Skynda er! ropade han. Ni kan inte ana vad jag har hittat! Det kan även inleda varje replik, även inne på rader: – Kom! Den ska ju skrivas isär, men när ytterligare ett led fogas till den, skrivs den vanligen ihop: förstamajblomma. Om det känns långt och otympligt kan man använda ett bindestreck och skriva isär förledet: första maj-blomma . Utropstecken avslutar utrop, uppmaningar, hälsningar och liknande. Ofta kan man använda punkt i stället. Använd inte för mycket utropstecken! Häftigt! Gå och lägg dig! Jobba på nu! skrek han. (OBS liten bokstav i skrek.) Du kan även använda ett utropstecken inom parentes inuti en löpande text för att markera att något är … Ska jag använda mellanslag eller bindestreck när jag skriver in mitt kredikortsnummer? Måste faktureringsadressen stämma överens med den adress som kreditkortet är registrerat på? Varför godtas inte mitt kreditkort? Jag ska boka flygbiljetter till Peking med Air China. Bokningen har jag tänkt göra på direkt på Air Chinas webbsida. En i sällskapet har bindestreck i tilltalsnamnet, låt oss kalla honom Per-Erik Ola. När jag ska fylla i förnamn vid biljettbokningen går det inte att skriva bindestreck. utan "Jag vet inte om jag föredrar sushi eller hamburgare". Ibland placeras ett kommatecken felaktigt omedelbart före det finita verbet (det verb som tidsböjs; "bor" i exemplet nedan). Skriv inte *"Sven Svensson, bor i Sverige" utan " … Trots att jag gärna ansluter mig till den senare gruppen tänkte jag ändå försöka reda ut rätt och fel i den här artikeln. Svagare än punkt, starkare än komma Enligt skrivreglerna ska vi bara skriva semikolon i undantagsfall när vi behöver ett tecken som är starkare än komma, men svagare än punkt. Interpunktion del två. Del två i genomgången av skiljetecken tar upp tankstreck, minusstreck, bindestreck och citationstecken. Tankstreck. Tankstrecket är inte detsamma som ett bindestreck utan är längre och har andra funktioner. Ett tankstreck i en text ska alltid ha ett mellanrum på ömse sidor. När ord ska avstavas (till exempel sol-stol)I namn (Ericsson-Lindh) I telefonnummer (013-12 34 56) Tankstreck (långa streck) Vid repliker och kallas då även talstreck eller pratminus: – Nu hoppar jag i poolen! ropade Elin. Ska jag använda mellanslag eller bindestreck när jag anger mitt kreditkortsnummer? Nej. Ange ditt kreditkortsnummer utan mellanslag eller specialtecken. Vilken typ av streck ska jag ha i mina sökvägar? ... som ska vara skilda, med ett bindestreck. Kommentar av Tomas Carlsson — 25 oktober 2011 ... ett tecken, t.ex. get_adress.