Katarina Kovács Warnebrant berättar att fluortandkrämen kom till Sverige i mitten av 60-talet. Innan dess hade väldigt många, nästan alla, karies – hål i tänderna. När fluortandkräm började användas fick svenska folket … En vuxen ska enligt rekommendationerna fylla en normal tandborste med tandkräm, alltså 2–3 centimeter. Barn upp till sex år bör använda tandkräm i storleken av en ärta. Innehåll. De flesta tandkrämer innehåller fluor, som stärker tandemaljen. I början av 1800-talet fick man idén att tillsätta glycerin till tandpulvret, vilket skapade tandkrämen. Dessutom blev blandningen mer välsmakande. År 1873 lanserade Colgate den första massproducerade tandkrämen på marknaden. Den såldes på burk. Från 1892 kunde man köpa tandkräm på tub, såsom vi känner den i dag. Kom ihåg mig Glömt lösenord? Logga in. ... Skämt åsido så är faktiskt tandkrämen randig redan i tuben. ... Servicechef till Scania Sverige, Region Syd. Yngve Ericsson blev Sveriges yngste tandläkare när han tog ... länder än Sverige, till ... hur fluoret i tandkrämen verkade. Ankomst till hamnen i Travemünde - avfart till A 226 är avstängd. Vägarbetet beräknas vara klart före augusti 2018. Om du inte har tillgång till något av de här dokumenten från ... När vi har kontrollerat och godkänt den information ... Wurth Industri Sverige AB Romernas invandring till Sverige. De första romerna kom till Sverige i början av 1500-talet. Stockholms stads tänkeböcker berättar, att på Sankt Mikaels dag den 29 september år 1512, kom romer för första gången till Stockholm. Hur pizzan kom till Sverige Naturligtvis härstammar pizzan från Italien, där vi kan gå tillbaka så långt som till 1843 då Alexandre Dumas den äldre beskrev olika sorters pizzafyllningar. Så långt kan vi dock inte gå tillbaka när det gäller de pizzor som vi äter i Sverige. Så börjar ett brev som kom till redaktionen i augusti 2005 från Arne Kjellman, som var 6 år då den första lasten bananer kom till Sverige i november 1944. I ord och med bilder ur sitt eget fotoalbum beskriver han minnet av sin far som inspekterade den 20 ton tunga bananlasten. Här kan du läsa . När kristendomen kom till Sverige Kortfattad faktasida på Historiska museets webbsida där du kan läsa om när Sverige kristnades. Här berättas om övergången från hedendom till kristendom. Fråga. När kom tandborsten till sverige ? Svar på allt är ett community-baserat forum där medlemmar kan ställa frågor om vad som helst. Vi har samlat många år av kunskap och publicerar nu detta för alla att ta … När kom den förstr islandshästen till sverige? Svar på allt är ett community-baserat forum där medlemmar kan ställa frågor om vad som helst. Vi har samlat många år av kunskap och publicerar nu detta för alla att ta … En del miljövänliga tandkrämer innehåller inte flour. Flour är stärker tändernas emalj och tack vare flourtandkräm har vi sedan mitten av 60-talet, när den kom till Sverige, fått mycket bättre tänder. Jag vill inte rekommendera någon att använda tandkräm utan flour. Förmodligen kom kräftan som maträtt till Sverige från kontinenten någon gång under medeltiden. Så här skriver Nordiska Muséet : Liksom många andra festseder togs det upp av de högre stånden. När kom terrorismen till Sverige? I samband med hela Trumps Sverigehistoria lade Regeringen ut diverse info via UD. Bl.a. Beskrev man den enda terrorattacken (eller försöket som man skrev) som varandes den på drottninggatan i julhandeln. Naturvårdsverket har fått i uppdrag att identifiera viktigare källor till utsläpp av mikropartiklar av plast i havet och att prioritera vilka källor i Sverige som primärt bör åtgärdas för att minska utsläppen. Före 1685 fanns inga lagbestämmelser i Sverige om judar. Det året utfärdades emellertid en kyrkolag som bl.a innebar att judar som kom till Sverige och som ville stanna här var tvungna att övergå till kristendomen (den lutherska läran). v. fick ett nytt 4-pack (fick behålla de första) de nya var 3 st sneda och lutande. Och till råga på allt ska jag betala faktura-avgift på dessa, fast jag betalade med kort första köpet.Dessutom krångla till det med att sätta tillbaka 149 kr på mitt konto, för att sedan betala tillbaka 168 kr igen. Du kan hitta en användning för bikarbonat till, praktiskt taget, alla hushållsuppgifter. Bikarbonat har obegränsade användningsområden, inklusive att bli av med krita från väggar. Allt du behöver göra är att ta en fuktig trasa och doppa den i lite bikarbonat. Jag började först att använda den lilla plastpåsen till tandborstarna och tandkrämen när jag skulle resa bort och som pennskrin (inte samtidigt dock). Då kom jag på att jag också kunde använda plastpåsarna till kablarna och hörlurarna. Luxtvålen lanserades 1925, och redan från början lät man olika filmstjärnor göra reklam för den. 1929 kom Lux till Sverige och 1932 relanserades tvålen framgångsrikt i Sverige. Men historien om Lux började långt tidigare. Kom ihåg mig Glömt lösenord? Logga in. eller. Prova Ny Teknik Premium Aktivera konto. ... Skämt åsido så är faktiskt tandkrämen randig redan i tuben. Tuben fylls nämligen med de tre färgerna samtidigt. Så här: ... Servicechef till Scania Sverige, Region Syd. Helsingborg. Serviceadministratör. Stockholm. Till att börja med var det bara en barntandvård men kom efterhand att även omfatta vuxna och redan i början av 1940-talet hade i stort sätt alla landsting i Sverige sina egna folktandvårdmottagningar. Jag ser mig aldrig som utlänning (jo, om Sverige är ute och hoppet står till Ö-rike eller Lettland i någon sport) och jag bryter inte längre (se framför er hur jag flyttade till Edsele i Ångermanland och pratade tysk-skånska), jag har till och med lärt mig säga "riktiga" R. Skulle det vara så att tandkrämen ökar i pris för att den till exempel har en ny utvecklad egenskap eller ny smak. Då är det inte heller inflation utan det beror på att man har förbättrat tandkrämen som innebär en prisökning. Det började med Björn Borgs kalsonger. Sedan dess har det bara gått utför. Kändisar lånar sitt namn åt allt fler produkter. Och ingen lättnad är i … Men när vi väl kom in så blev det blygsel och mammas knä som gällde. Verkligen inte konstigt, här kommer en främling som vill pilla en inne i munnen liksom. Ja till tandborste och fluor, nej till socker. Till exempel innehöll tandkrämen Colgate Total enligt undersökningen mycket höga halter av det hormonrubbande ämnet triklosan. Inga tandtroll men döskallar i din tandkräm. Se upp för de dolda gifterna. Mannen hade en bakgrund av hotfullt beteende innan han kom till boendet och hade enligt uppgift till polisen varit under psykiatrisk vård i Stockholm. Bli PLUS-medlem och läs om hur mannen förklarade sitt agerande till polis. Hjälp din hund att bekämpa dålig andedräkt och tandsten - Hitta allt inom tandvård, tandborstar och tandkräm till din hund - snabb leverans och fri frakt vid köp över 500 kr. Vilken nordamerikansk jazzmusiker konserterade i Sverige när DN:s recensent skrev: ... 4. 1949 lanserades tandkrämen Amykos med hjälp av två tandtroll.