Om du är inskriven som arbetssökande och har rätt till ersättning som arbetslös ... är heltid motsvarar ... lönt för dig att stämpla upp från deltid. Fortsätta att arbeta deltid utan ersättning. Säga upp din ... oss om du är arbetslös på heltid. ... jobbar deltid och jag ... bekymmer och till det kommer att man inte kan få heltid. Har jag rätt till a-kassa? ... Ny regel för dig som arbetar deltid. Från den 15 maj 2017 börjar en ny regel gälla för dig som arbetar och får ersättning av oss. Som arbetslös kan få a-kassa i upp till 300 ersättningsdagar. Arbetar man deltid, ... Du kan få ersättning och jobba i 60 veckor under en ersättningsperiod. Tillbaka Supporten. Nedan följer angelägna och vanliga frågor i samband med arbetslöshet. Här kan du få svar på frågor om a-kassan och kontakter med deras kundtjänster med mera.. A-kassa vid arbetslöshet. Om man har blivit arbetslös så kan man ha rätt att få A-kassa om man uppfyller vissa villkor. Man måste ha blivit … Marika Formgrens blogg Om bloggen. Bloggen kom till på begäran från läsare som tyckte att det var knepigt att hitta mina ledare. Syftet från början var alltså att länka till mina SNB-ledare, som publicerades på litet olika ställen från dag till dag. Deltidsanställda kan tvingas säga upp sig. Aftonbladets granskning av arbetslösheten från hårt drabbade Nyfors i Eskilstuna fortsätter. I dag berättar vi om Anna som inte har råd att arbeta. Hon är en av de deltidsanställda som tvingats välja mellan a-kassa och jobb, eftersom hon inte längre får … 2017 kommer deltidsarbetslösa få bättre möjligheter till att arbeta och samtidigt få a-kassa. Just nu är det endast möjligt för deltidsarbetande att få 75 dagars a-kasseersättning.Till nästa år kommer utformning av arbetslöshetsersättningen för deltidsarbetslösa förändras vilket gör det mer attraktivt att fortsätta arbeta deltid istället för att välja bort jobb helt. Du som har rätt till arbetslöshetsersättning får en ersättningsperiod på totalt 300 dagar. 75 av dessa dagar kan användas som så kallade deltidsdagar – ersättningsdagar som du kan använda under veckor då du både arbetar och är arbetslös. Därmed fick deltidsarbetslösa stämpla i högst 75 i stället för som tidigare 300 dagar. Sedan ställdes de inför ett val – att jobba kvar och försöka överleva på en deltidslön eller att bli arbetslösa på heltid med ersättning från a-kassan. Nästa år blir det lättare att stämpla om du är deltidsarbetslös, enligt en ny överenskommelse mellan regeringen och Vänsterpartiet. Maxgränsen för deltidsarbetslösa att stämpla utökas från 75 dagar till 60 veckor. – Det är en tydlig feministisk reform, säger ekonomiska … LÄS OCKSÅ Förtroendevalda får a-kassa. Alliansregeringen införde regler som begränsade deltidsarbetandes möjlighet att få a-kassa när de införde en 75-dagarsregel. Efter 75 dagar får den som jobbar deltid antingen klara sig på sin deltidslön eller säga upp sig och bli arbetslösa på heltid. När de 75 dagarna är slut tvingas man välja mellan att säga upp sig och bli arbetslös på heltid eller fortsätta jobba deltid utan att kunna stämpla resten av tiden. Tjänstledig 6 dagar och fler: Avdrag per kalenderdag enligt formel månadslön x 12/365. OBS! Räkna alltid upp deltidslön till heltid vid beräkning av tjänstledighet och övertid för tjänstemän. Hej. Vet någon om min AS-diagnos på något sätt ger mig "rätt" att jobba deltid? Både min chef och Arbetsförmedlingen vill att jag skall gå upp till heltid, och jag kan riskera att bli av med jobbet om jag säger emot. Tänk på att: För till exempel privatanställda tjänstemän med ITP1 kan det spela stor roll om man tar ut deltid på 50 procent halva året och jobbar heltid andra halvan istället för att jobba 75 procent hela året. Läs mer här >> Bortglömd deltid. När åren går är det lätt att glömma deltidsåren för kanske 20 år sedan. Kollektivavtalet tillåter upp till sju timmars flexibel timfördelning per vecka, och i lokala uppgörelser kan ytterligare justeringar göras.Tillsammans med förändring av de anställdas raster skulle kunna ge motsvarande effekt, enligt Handels ombudsman Thomas Holm, som … Deltid vid studier; Övriga möjligheter till deltid; Deltidsarbete & A-kassa; Ekonomi vid deltidsarbete; Gå upp till heltid; Kontakt; Nyttiga länkar; Länktips: Köpråd.nu; Deltid vid föräldraledighet Rätt till deltidsarbete i samband med föräldraledighet. Förutom att vara helt föräldraledig så har man också rätt att arbeta deltid när man har barn. Fallet gäller en medlem i Unionens a-kassa som jobbade deltid åt bemanningsföretag. Unionens a-kassa nekade honom a-kasseersättning upp till heltid. Väljer jag att jobba halvtid och bara stämpla upp till 75% behöver jag inte känna pressen att söka varenda heltidsjobb som dyker upp, och jag är inte heller i nuläget (med en bebis hemma) intresserad av en heltidstjänst. Dock får jag en låg inkomst och inga möjligheter till sparande eller utsvävningar. Efter 75 dagar får den som jobbar deltid antingen klara sig på sin deltidslön eller säga upp sig och bli arbetslösa på heltid. Du som är lärare och har små barn har rätt att arbeta deltid. skälen till att 25 procent av Sveriges sysselsatta befolkning arbetar deltid. Arbetsgivare kan inte tvinga anställda till deltid. ... eller omreglera anställningen till 75 procent av en heltid.