... PÅ 70-talet var ... hur deras föräldrar såg ut på 70-talet. Förutom att det var på 70-talet digitaliseringen såg sin linda med de första PC datorerna och spelkonsolerna så skedde även en stor samhällsomvandling då vi gick från att ha varit ett industrisamhälle där majoriteten jobbade inom produktionen till att bli ett tjänstemannasamhälle av dagens slag. Oklart när-hur-var uttrycket uppstod. IT i skolan på 60 och 70-talet IT är inget nytt fenomen i skolan. ... När ljud och bild var monterade i apparaterna, var man igång med en multimediavisning. 60-talisterna växte upp under stora förändringar – från det politiska, kollektiva 70-talet till det individualistiska 80-talet då ”satsa på dig själv” och ”sikta mot stjärnorna” var … ... Användes när jag gick i skolan på 70-talet i bemärkelsen kasta eller slänga iväg något. Hur länge går man i skolan? ... du kan aldrig gissa hur det såg ... Därför pratades det mycket om alternativa pedagogiker på 70-talet. ... En rolig sak är att vi drack ur plåtmuggar. Näbbkängor, troligen också vanligt förekommande på samer. Hur var ditt 1970-tal? Det är därför viktigt att reflektera över hur föreställningar om barn hänger samman med synen på familj, föräldraskap och statens ansvar. Under 70-talet var det stor debatt om skolan … Redan då visste man hur viktigt det var med näringsrik mat för att hålla koncentrationen och öka inlärningsförmågan. Så min fråga är till er som levde och kommer ihåg 70-talet. Mina frågeställningar var hur många var man i en klass, vilka ämnen man ... - Om man fick lunch på skolan eller om man var tvungen att gå hem och äta. 0. Och när hon blev frustrerad tog hon till metoden att förbjuda bänkar och stolar eftersom vi skulle känna på hur det var att gå i skolan ... skolan på -70 talet! Men det var ett begrepp som snabbt försvann från agendan och det var tolerans. På 1800-talet var det viktigt att sköta djuren och jorden, spinna garn, väva och sy, passa småbarn, hugga ved, göra upp eld, bära in vatten, laga mat och tvätta. ... publicerat om hur deras föräldrar såg ut på 70-talet. På 70-talet var det "mode" om man nu kan använda ett sånt uttryck att bära näbbkängor, palestiansjal, fjällrävenjacka och bära en "kånken" på ryggen. Vuxenheten var norm och barn var … Hur var ... på 70-talet var i själva ... i skolan på skoltid. hur det var att gå i skolan och hur man arbetade. 70-talet. ... de extremt stora barnkullarna som föddes på 40-talet och skolan hade svårt att ta emot barnen, ... undervisades i enskild skola i Lövvik ända in på 70-talet. Programmet centrerar en hel del kring "kostcirkeln" som vi också fick lära oss om i skolan. Och lära sig Lilla katekesen utantill. Barndomen var en period man helst så fort som möjligt skulle lämna bakom sig. ... – Det kändes att ekonomin var på uppgång under 70-talet. Klädmärket Gul & Blå, som startats på 60-talet, fick sin första stora succé med jeansmodellen V som bars av var och varannan under 70-talet. Anna, 35 år: ... Magnus Bolander är husfar på Bergaviksskolans matsal. Jag hade alltid med mig en frukt hemifrån för att äta på eftermiddagen. " Man trodde på skolan som hjälpmedel att ... och därmed av hur den svenska skolan bör ... Den sammanhållna klassen var rättesnöret. Hur såg skolorna ut under 1940-talet då andra ... På rasterna befann sig de ca 70 st skolbarnen på ... din farfar berätta om hur det var när han gick i skolan. IT i skolan på 60 och 70-talet IT är inget nytt fenomen i skolan. Under 70-talet gick de med mamma och pappa i Vietnam-tågen. X-tra Special gör en djupdykning i hur det var att växa upp i Finland på 70-talet. Inledning Jag har valt att skriva om olika händelser i världen på 1800-talet. På 1800-talet var det viktigt att sköta djuren och ... Det fanns ingen lag som bestämde att alla barn skulle få gå i skolan. Inget annat var möjligt eftersom lärare på 70-talet inte fick ledigt på terminstid. Man ville göra eleverna till självständiga individer. Därför pratades det mycket om alternativa pedagogiker på 70-talet. Vi som växte upp på 70-talet - en jämförande berät När jag var liten brukade vuxna tråka ihjäl mig med deras tröstlösa berättelser om hur svårt Det skulle uppfattas som en felaktig signal till barn och föräldrar och menligt påverka respekten för kunskap, lärare och skolan. ... telefon 0703-70 16 64. TV sände bara i svartvitt. Vi som växte upp på 70-talet - en jämförande berät När jag var liten brukade vuxna tråka ihjäl mig med deras tröstlösa berättelser om hur svårt Och då var det landstingen som bedrev institutioner och skolan var också på institutionerna. 2. I början på 1970 talet avskaffades denna skolform. PÅ 70-talet var det vanligt att man ... fick sjunga den på sångtimmen i skolan! 70-talet var på det viset ett svartvitt årtionde, allt var svart eller vitt, man var för eller emot, ja eller nej, nyanser var för svikare och revisionister. På 70-talet var könsfördelningen jämn, ... En ny rapport från Specialpedagogiska skolmyndigheten visar hur skolan ska fungera bättre för elever med adhd.