Vilka stora religioner finns det? För 15 år sedan klev engelsmännen åt sidan och lämnade över makten i Hongkong till Kina. En person som har en akademisk utbildning och som har mandarin som modersmål kan behärska ca 8 000–10 000 tecken. Vi får många frågor om Kina, och de kan handla om alla möjliga ämnen. Det finns både officiella kyrkor och församlingar och inofficiella husförsamlingar, men man törs säga 100 miljoner kristna. I verkligheten är variationerna inom Småland och Norrland mycket stora och egentligen rör det sig om många olika dialekter. Dessutom lärs det ut till alla kinesiska elever som går i skolan. Jag söker en bok som kan informera mig, trovärdigt, om dagens Kina .Eftersom Kina är på frammarsch när det gäller handel och industri, aktiviteter i Afrika m.m. Men många barn har inte hört rikskinesiska under sina första levnadsår. Vilka språk talas? Nu gör engelskan likadant. Nu gör engelskan likadant. Det officiella språket i Kina är kinesiska som också ibland kallas rikskinesiska eller mandarin. De använder en piktografiska form av skrift, består av tusentals tecken.Det finns en kinesiska alfabetet kallas Bopomofo, men den … Idag har det ändrats så att många tycker att skånskan är en ”sexig” dialekt. Hur många tecken finns det i kinesiska? Dessutom har Shanghai otroligt mycket människor från andra provinser i Kina. Hur många alfabet finns det kinesiska språket? Förutom Kina, har flera länder ... ett antal nord- och sydvästkinesiska dialekter. Konsumenternas ... främlingar på gatan som talar dialekter de inte fullt ut förstår. Du börjar närma dig. Det är svårt att säga hur många kristna som finns i Kina. Detta gör att man får en mycket god förmåga att förstå många olika dialekter. Kinesiskan har dock vuxit i popularitet utanför Kina under senare år och idag går det att studera kinesiska som andraspråk i ett stort antal länder och platser världen över. Under hela 2000-talet har hon spenderat olika kortare sejourer i landet. Vilka kinesiska dialekter finns det? Man kan till exempel använda dator (då man kan skicka … Varför heter Kina Kina? Även om vi svenskar har ett och samma språk, finns det stora skillnader i hur vi talar och uttrycker oss. Det beror på när, vem och vilken grupp som använder den. Ungdomar talar inte på samma sätt som vi äldre. Du finner svar på frågor om flaggan, politik, tidszoner, pandor, religion, mat och mycket annat. 3000? 5371? Fundera ... många olika dialekter av kinesiska som gör det svårt för människor från olika ... – Ta reda på hur många som bor i landet. Hur många språk tror du det finns i världen? Religion-Man kan inte precis säga att Kina har någon speciell religion, för i Kina finns det många olika teorier på hur livet ska vara och hur det blir efter. Det betyder att jag kan beställa mat på ungefär 0.0006% av alla världens språk. Det är detta språk som används på radio och TV och det är också regeringens officiella språk. I Kina förekommer oavbrutet stora folkomflyttningar, vilket också bidrar till att upprätthålla den standardiserade kinesiskan som nationellt språk. Gul färg anger spridningen av mandarin, med dess olika subdialekter. De flesta studier ger siffror mellan 1500 ... Det finns mängder av dialekter i Kina. Major dialekterna av Kina använda inte alfabet. ... – Hur många pandor är det kvar i Kina? (Officiellt är de flesta dock ateister, och det finns också Daoism (Taoism), Buddhism, 2 … Alla dialekter har dock ett gemensamt skriftspråk, ... Södra Kina har täta skogar, ... och meningarna om hur många som är språk i egentlig mening är omtvistat. Hur stort är Kina? I Kina, världens folkrikaste land, har den ekonomiska omvandlingen varit snabb, bland annat har antalet utländska företag i landet ökat lavinartat. En positiv sida av förändringen är en hög ekonomisk tillväxt och minskad fattigdom. 1000? I vissa fall, språk ändra skiljer sig från by till by så är nästan oräkneliga.Några av de stora tyska dialekterna inkluderar bayerska tyska (Bayerisc Noll. Begreppet dialekt är varken positivt eller negativt, anser jag. Det finns olika uppskattningar om hur många vilda pandor som finns kvar i Kina. Den som på detta sätt kastar sig ut i det kinesiska äventyret måste vara utrustad med tålamod, mycket tid och en riktigt bra kinaguide. Man blir förvånad över hur få människor som de facto är från Shanghai när man till exempel möter människor i barer. – Kina har genomgått stora förändringar på förhållandevis kort tid. Våra dialekter har funnits sedan medeltiden, men har självklart utvecklats sedan dess. Kina är en av världens äldsta civilisationer. Den siffran växer stadigt. Tycker jag att jag behöver mera kunskap än massmedia bjuder på. Hur många dialekter har det tyska språket? Antalet tyska dialekter är helt enkelt omöjligt att räkna så många olika varianter av språket finns. Om man räknar alla gamla tecken så består kinesiskan av ca 55 000–106 000 tecken, MEN, i det moderna språket finns det ca 20 000 tecken. Oenigheten är stor. Många har inte ens ett ... utan någon kunskap i talad kinesiska,om man vet hur det är sammansatt. Kina. Eller är det rent av flera olika språk? plats i Kina intervjuade hon en kinesisk doktor som talade om de många samhällsproblem Kina står inför. Landet nämns med samma namn så tidigt som i den ursprungliga hebreiska bibeln, och i Kina har man talat liknande språk under tusentals år. Jag har ju bott i Göteborg i 10 år och kom på idag när jag pratade i telefonen att det finns ju en massa bra göteborgska uttryck som jag inte förstår varför man inte använder här i Stockholm eller i övriga Sverige. – Det är pinsamt hur dåliga många i Hongkong är på att tala engelska nu för tiden, säger Patrick Tong, som driver en liten kvartersrestaurang i … Frågor om Kina. Grön färg är andra kinesiska dialekter eller språk, ... Hur många språk finns det i Kina? Enligt katalogen Ethnologue från 2009, finns det över 6900 distinkta språk i världen. Första gången hon bodde i Kina var under 2000-2002, och har sedan dess följt den stora tillväxten, framförallt i Shanghai, på nära håll. Nu på 2000 talet har vi många olika möjligheter att kommunicera med varandra. Består kinesiska av flera dialekter? Har du visum till Kina kan du utan extra tillstånd besöka många hundra öppna resmål runt om i landet. För 15 år sedan klev engelsmännen åt sidan och lämnade över makten i Hongkong till Kina. De äldsta symbolerna som har hittats har varit symboler ... Här finns några exempel på hur de ... Köp i så fall min bok som har sitt ursprung i 700-talets Kina. ... medelklassens inkomsttagare i urbana Kina har en djup effekt på hur folk lever. Vad är en dialekt och hur många dialekter finns det egentligen i Sverige? OOOOOOO. Även om vi svenskar har ett och samma språk, finns det stora skillnader i hur vi talar och uttrycker oss. Det svenska talspråket kan skilja sig mycket beroende på vart i landet du befinner dig. Här är ett urval som vi svarat på.