... För kort: Andra som bloggat om En komikers uppväxt: BokNea, Dagens bok och The book pond. Bänkarna är av trä och ser precis ut som de gjorde i min låg- och mellanstadieskola. ... det är kort och tydligt ”Inga mobbarkärringar.” På vilket sett skildras ensamhet i Jonas Gardells roman En komikers uppväxt? Observera att eleven refererar till författaren som "Johan Gardell", trots att han heter "Jonas Gardell". Pennskaftet Elin Wägner 38 kr. SAMMANFATTNING. En komikers uppväxt är en barndomsskildring som beskriver hur en del av Sverige såg ut under en viss tid. Välkommen till Skarhult, ett av Sveriges bäst bevarade renässansslott. pris 54 kr. En komikers uppväxt får väl vid det här laget sägas vara något av en modern svensk klassiker. Jonas Gardell - En komikers uppväxt - Avsnitt 3 av 3 från svts Öppet arkiv. En komikers uppväxt handlar om 12 årige Juha Lindström som växer upp i Sävbyholm under 1970-talet. Jag tycker om språket och handlingen. Boken utspelar sig på 1700-talet i Sävbyholm, som är en förort i Stockholm. Juha Lindström är en osäker 12-åring som går i mellanstadiet. Juha är från Finland och bor i en förort som heter … [1] Boken handlar om tolvårige Juha Lindström och hans uppväxt i en övre medelklassförort norr om Stockholm, kallad Sävbyholm (starkt inspirerad av Gardells egen uppväxtort Enebyberg). På Wikipedia beskrivs den som ”ett skillingtryck av 1970-talets Sverige” och det tycker jag är en bra beskrivning. Jag tyckte också om språket; det är enkelt utan större konstigheter och man kommer direkt in i boken, utan att bli förvirrad av för … A Gör en kort sammanfattning av bokens innehåll på max en A4-sida. En sammanfattning av Jonas Gardells bok "En komikers uppväxt". En komikers uppväxt speglar en generations uppväxt i sjuttiotalets svenska förort är en av de roligaste och samtidigt sorgligaste barndoms skildringarna i modern svensk litteratur. En komikers uppväxt Jonas Gardell 45 kr. Han bor i den lilla Stockholmsförorten tillsammans med sin lillasyster, Marianne och deras alkoholberoende föräldrar, Ritva och Bengt, som bråkar hela tiden. Jag har läst boken ”En komikers uppväxt” Som är skriven av Jonas Gardell. Jag var speciellt förtjust i växlingen mellan humor och tragedi i boken. Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och … Utställningen Den dolda kvinnomakten – 500 år på Skarhults slott öppnar igen april 2015. Eleven ger en summering av bokens handlingen och huvudpersoner, samt diskuterar verkets upplägg och budskap. Det är andra gången jag läser En komikers uppväxt, men det känns som om jag läst den betydligt fler gånger än så.Och på sätt och vis har jag väl det, så ofta som jag tagit ner boken från hyllan och läst ett stycke här, ett stycke där. Författare: Jonas Gardell Huvudperson: Juha Några person i boken: Juha, Jenny, Stefan, Lennart, Thomas, Eva-Lena och Pia Kort handling: En komikers uppväxt är en roman som handlar om generationen som växte upp i 70-talet. På omslaget till denna pocket upplaga av En komikers uppväxt finns målningen ”Blir du lönsam lille vän?” av Peter Tillberg.Den föreställer ett klassrum där bänkraderna är fyllda av små bleka barn. Ord. En komikers uppväxt är en roman från 1992 av Jonas Gardell. Det mest förbjudna Kerstin Thorvall 54 kr.