Höja akterspegel till lång rigg Måste investera i ny motor och har hittat ett bra köp i form av en Mercury 30hk -08 men som tyvärr är lång rigg. Min tanke är nu att modifiera akterspegel och höja den 12cm som det skilljer på kort och lång. Jag har en äldre, väl fungerande, Johnson 4 hkr (2-cyl) med lång rigg som jag funderar på att bygga om till kort rigg. Motorns rigg har nedtill en mellandel som går att avlägsna så att det blir kort rigg. Vissa motorer har lika lång rigg fast med en passbit imellan. Har du en sån så kan du ta bort passbiten och byta drivaxel så fungerar det. det kan vara så att du även får kapa/ta bort nån passbit till kylvattenröret samt växel axeln om det är en splinsad sådan. vissa växelaxlat kan man justera till kortare. Om du har en båt som ursprungligen byggts för kort rigg, så kan det idag finnas flera skäl att montera en motor med lång rigg; - Motorerna idag är tyngre än för 20-30 år sedan. Detta gör att motorkåpan riskerar att hamna närmare vattenytan med risk för vatteninträngning. Bygga om båten för lång rigg? 2006-01-06, 15:25 Då det verkar omöjligt att hitta en kortriggad utombordare som motsvarar det jag har tänkt mig så har jag börjat fundera på att bygga om min båt så att en långriggad motor passar. Om du hade tänkt försäkra båten så kolla om det går, många f-bolag försäkrar inte övermotoriserade båtar. Samt kolla … Att bygga om motorn till kort rigg är nog ganska besvärligt. Däremot tycker jag inte att den där motorn ser speciellt lång-riggad ut?? Mitt tips är nog att leta upp en kortriggad istället. Det finns Crescent med samma skrov fast med lång rigg, minns inte om det är 432, 430 eller båda två. Jag har också en 425 och ska också bygga om till lång rigg. Ytterligare en anledning är att det slår in mycket vatten i motorbrunnen när man backar då akterspegeln är så låg. överens om. Men hur trimmar du riggsystemet för att erhålla största möjliga säkerhet och ... komplement till ”Råd och tips” är därför vår produktkatalog. Där finner du ett alfabetiskt sök­ ... fortsätter ner till däck (kontinuerlig rigg). Mellanvanten stagar de övre spridarpartierna tvärskepps. En del som har hört av sig frågar om den är kort eller lång rigg och jag vet inte vad som menas. Har fått min syster (där motorn finns) att mäta från infästningen (upptill där den hänger på akterspegeln) till en platta ovanför propellern, det avståndet är 80 cm. En del som har hört av sig frågar om den är kort eller lång rigg och jag vet inte vad ... Kan man bygga på akterspegeln för att den ska passa till lång rigg? överens om. Men hur trimmar du ... Fiolstag (”fiol”): Permanent arrangemang för att staga en lång kaltopp ... fortsätter ner till däck (kontinuerlig rigg). Vilken rigglängd skall jag ha till min båt? ... Om det är ca 51 cm är det “vanlig” lång rigg. ca 63 cm X-rigg och ca 38 cm är det kort rigg. s-rigg. aktivt till riggens funktion. ... tillbehör som vässar funktionen på den rigg du redan har. Äntligen kom rätt motor ut på blocket till ett överkomligt pris. Det var en Yamaha 40hk 1990 års modell med 703-reglage och lång rigg. Precis som alla andra så ska jag hoppa på tåget och bygga en mining rigg. Klubb Wasa 55. 08-09-17 22:26 . Visst är det skoj att träffa andra Wasa 55 ägare. På Wasa varvets hemsida kan man läsa att det tillverkats 67 stycken Wasa 55:or. Jag heter Gunnar Åkerlund och har jobbat som ljud och musiktekniker i över 25 år. Jag jobbar med PA, studio, radio och TV. Uppdragen varierar från stort till smått, och mellan himmel till … Övrigt Frakter/fraktkostnader. Färdigbyggda bryggbåtar levereras av tillverkaren med en specialbyggd kärra, alt kan dom hämtas i egen regi. Du som vill segla tillsammans med andra, som vill få trevligt sällskap och som vill segla säkert, anteckna din adress här så att du kan nås av dina seglarkompisar som bor i närheten Sail safe Sail together contact sailing pals. : Det spelar ingen roll var du bor och vilken sorts issegling du bedriver. PLEK Station – Justerar din gitarr till perfektion. Av Mats Claesson – Vi brukar skoja om att vår lägsta kvalitetsstandard är: ”perfekt”. Sedan verksamhetens start 2008 har vi gått från att enbart vara aktivitetsarrangör till att allt oftare bli tillfrågade om projektledning och konferensbokning. Det har ju pratats mycket om kölar, och här kommer en läsarfråga från Johan Söderström på samma tema. Hejsan, jag har sedan ett par år med stort nöje följt Blur. Stort grattis till VM segern! Bavia gruppens varvschef för Diva och Campus Kalev Kaal från Estland har just varit med om att vinna VM i … Upplevelser 2016-09-15 The Phantom of the Opera är tillbaka! The Phantom of the Opera spelades på Oscarsteatern mellan 1989-1995 och … Känner nästan ett ansvar att berätta om Billebro Eventure för att inte konsumenter ska bli missnöjda med sina köp. Kort om Billebro Billebro säljer och hyr ut högtalare, karaokemaskiner, dj utrustning som mixer, hörlurar, spelare, anordnar fester m.m. Vad Auktoriserad Suzuki återförsäljare. Båtladan är din auktoriserade Suzuki återförsäljare i Gästrikland med auktoriserad verkstad och hela 17 års erfarenhet av att sälja och serva marknadsledande Suzuki utombordare. Böckerna är i gott antikvariskt skick och i oktavformat om inte annat anges. Boklistorna uppdateras kontinuerligt. Sök fram nästa författare … Nu ligger nya SRS-tabellen uppe. Peter Skoglund har gjort en sammanställning på skillnaderna jämfört med förra året. Knock yourself out. B/One = 1,195 J/70 = 1,197 Till kassan Mina sidor Logga in ... Tohatsu MSF 3,5 Lång och kort rigg Tohatsu Japantillverkade utombordare sedan 1956 nu med 5 års garanti . Historik Lång eller kort rigg till Maxi 68 Ska köpa en Maxi 68 och den tidigare ägaren hade blivit avstulen sin motor ur öägenhetsförrådet. Mercury 20 HK Lång rigg. ... Telefonförsäljare bryter mot lagen om dom ringer till någon som tydligt har sagt ifrån att denne inte vill bli uppringd. FS 460 finns med kort och lång rigg. ... Till skogsröjning rekommenderar jag starkt kort rigg. Om du sedan ... dvs en med kort rigg. blir väl idiotförklarad här, men,,,, på en utombordsmotor snackar man om kort eller lång rigg. kan någon förklara skillnaden. Rigg för bottenmete efter ... som bör ha en ganska lång antenn med en ... och forma till bollar i lagom storlek. Välkommen till Skarven! Vi hjälper dig med segel, mast och rigg i hela Sverige Startsida Till salu Begagnat Utombordare Honda 15 Lång rigg. ... Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta. Ny rigg plus modernt skrov = "Förvandlingen" ... och vi har kapacitet för att bygga om många fler. Förvandlingen till Maxi 77+ har bara börjat."