Bifogade bilder. Svaret är nej. När solen värmer på tinar det så sakteligen upp. Kan någon svara mig på följande? Som när jag flög bort min tolv år gamla FunCub. Och en and är betydligt tyngre än en liten mås. Vidderna är otroliga! grader, blir det bara vatten eller slask när snön når marken, ungefär som ett okokt ägg. 2012-05-28 20:28:35. snygg bild. Vindens kyleffekt Vind med kombination med kall temperatur kan medföra stark och farlig kyleffekt. Snö blir för övrigt inte tyngre bara för att det börjar tina. ... Snön kanske inte är tung nu, men när det blir blidväder blir den tung. Ibland kan livet vara tufft för en modellflygare. Visserligen ökar tätheten (densiteten) men den totala belastningen på exempelvis ett tak är samma. Då övade vi lydnad på IP. Tätheten (densiteten) ökar men den totala belastningen på till exempel ett tak förblir densamma, med reservation för att det kan ske en förskjutning av snölagrets tyngdpunkt. T.ex när luften rör sig från ett starkt högtryck till ett djupt lågtryck blir vinden kraftig av den stora skillnader. Ja, det är den. Men ibland kan livet också bjuda på överraskningar. En någorlunda vedertagen uppfattning är att snön på taken blir tyngre när den börjar smälta. Vid lägre temperaturer är det lättare att tillverka snö och kvaliteten på slutresultatet höjs. Som när jag flög bort min tolv år gamla FunCub. Just ja !! Blir snön tyngre när det töar? Jag tänkte också att det är bäst innan det blir försent. Ha aldrig mer än 15 cm på växthustak. Snön på taken !!! Den uppvärmda luften blir lättare än omgivningen och stiger därför uppåt ... Snö blir för övrigt inte tyngre bara för att det börjar tina. Vi har ju fått ca 3 dm snö. Du är ute och kör, och ställer in bilen som det är snö inunder, detta tinar och vattnet tränger in i skarvar, bilen hinner nog inte torka helt och hållet förrän du åker ut i minusgrader, vattnet fryser förstås som ligger kvar i skarvar, vad händer då? Mängden snö är väl densamma även om den trycks ihop av mildare väder ? Hej. Men ibland kan livet också bjuda på överraskningar. Det är ju lätt nu när det är kallt. Men är blöt snö tyngre än annan sorts snö? Det är något jag också funderat på för vikten borde ju vara samma och som exempel om man tog pudersnö i en 1 liters tillbringare och vägde den som låter det töa så blir det ju inte tyngre när detta sedan smält till vatten bara att det blir mera utrymme i tillbringaren . - Svar på allt Först gick det så där, sedan ganska bra. I år är det också mycket oro kring tung snö på hustak vilket lett till en hel del diskussioner kring om snön blir tyngre när den smälter. En massrörelse är den geomorfolgiska process som inträffar då jord, sten eller snö rör sig ner för en slänt och inträffar då gravitationskraften blir större än de friktionskrafter och kohesionskrafter som håller emot. Ibland kan livet vara tufft för en modellflygare. Låt oss säga så här. Den borde våga lika mycket för det är ju samma mängd vatten? "Alla" säger att snön blir tyngre när den blir våt. ... Ilse älskar snö och blir som en liten valp igen när den första snön kommer. Underförstått på taket per m2. Nej, snö blir inte tyngre när det börjar tina. Tron på att snön blir tyngre när den börjar smälta kommer troligtvis från att den uppfattas tyngre att skotta då densiteten blir högre. Eller, nej, ... Varför tror många i Sverige att snön blir tyngre när det smälter? ... Men upp kom den. Asså.. Blötsnö väger mycket det vet vi, men snön på taket är ju detsamma även om det är en meter nyfallen i 10 minus eller 40 cent blötsnö.